En aktivitet der både er sjov for børn og voksne.

Kære forælder, lyt til dit hjerte, ikke pædagogen, når du afleverer dit barn.

Går du også fra dit barn om morgenen i vuggestuen, selvom barnet græder? Og får du også verdens dårligste samvittighed på trods af, at pædagogerne siger, at det er det, der er den bedste løsning for alle? Så læs med her, for sådan behøver det ikke at være:

I de danske institutioner får man af vide, at man skal aflevere sit barn og så skal man hurtigt gå igen – også selvom barnet græder og føler sig forladt. Man får som forælder at vide, at hvis man bliver for at trøste barnet, forværrer man bare situation og vender barnet til, at det kan styre situationen. Til det må jeg bare sige: At jeg er dybt uenig med en sådan indstilling og det er jeg ikke ene om. Det er virkeligt frustrerende, at jeg nu fra flere forældre har hørt, at den form for afleveringer, er noget, der gentager sig i flere af landets institutioner. Det er super old school, at pædagogerne ikke er mere opdaterede på faglig viden på alle de nødvendige områder, så de kan give det bedste videre til børnene, forældrene og dermed også dem selv.

image1-2
Fem minutter kan redde jeres hverdag
Vores morgener var mildest talt forfærdelige. Logan skreg og græd og jovist det holdte op igen, men det føltes fuldstændig forkert, at hver morgen skulle starte ud med noget, der føltes som et gevaldigt svigt. Derfor kontaktede jeg familierådgiver Gitte Ristorp (kendt fra fx Energitte – familiestøtte), hvis mission er at støtte både børn og forældre i enhver udfordrende situation. Gitte gav mig rådet om, at når jeg afleverede Logan, skulle jeg give mig tid (vi snakker fem minutter) til at sætte mig ned sammen med Logan og se, hvad han ville lege med eller ville have at spise alt afhængig af, hvad tid han blev afleveret. Hvis pædagogerne sagde, at det var bedst, at jeg bare gik, sagde jeg, at vi gjorde det på en anden måde, fordi det var bedre for os og så blev jeg på trods af skepsissen. Efter jeg begyndte på at aflevere ham på den måde, hvor han vidste, at jeg lige blev og involverede mig lidt i hans verden, begyndte han selv at sige: ”Hej hej mor”, ”farvel” eller ”gå mor”, når der var gået nogle minutter og han var klar til, at jeg godt måtte smutte. På den måde fik vi alle en god og tryg start på dagen. Og pædagogerne stod og sagde: ”Hvor er du god, Logan”. Alle vandt derfor på den måde.

image1Fra helvede til himmel
Det samme gjaldt, når jeg skulle hente Logan igen om eftermiddagen. For var han i gang med en god leg og jeg bare kom ind fra højre og hev ham ud af legen, fordi det lige passede mig, at nu skulle vi hjem, så kunne jeg være sikker på, at han skreg hele vejen hjem på cykel og havde de vildeste humørsvingninger resten af dagen og aftenen med. Men efter jeg tog familierådgiver Gitte Ristorps råd til mig, har vores afleveringer og hentninger ændret sig fra helvede til himmel.

Nu, når jeg henter Logan, giver jeg mig tid til at se, hvad han laver i vuggestuen og jeg kan se i hans øjne, at han bare er lykkelig over, at jeg observerer ham og ser hvor god han er til fx at spille med en bold eller kaste sand på sig selv – ja, super flot 😉 Men pointen er, at jeg møder mit barn på hans banehalvdel i øjenhøjde med der, hvor han er i sin udvikling. Og vigtigst af alt imødekommer jeg hans behov. Det har gjort vores hverdag så meget lettere.

image1Forbered dit barn på det næste, der skal ske
Hvis vi har travlt og skal skynde os videre fra vuggestuen, fortæller jeg ham, at han skal lege færdig med det, som han er i gang med, fordi vi skal ud og spise middag, hjem eller noget tredje. Så får han lige nogle minutter til at indstille sig på det næste, der skal til at ske. Det er altså godt givet ud at bruge en smule tid til at gøre det hele så forudsigeligt som muligt for sådan en lille størrelse. Samme taktik virker, når han skal sove. Og generelt virker taktikken altså virkelig godt på alle andre steder. Børn er børn, men de er også mennesker som os voksne, der godt kan forstå sammenhænge og gerne vil vide, hvad der sker. Dvs. forberede børn på, hvad der sker om lidt, giver børn tryghed og gør hverdagen lettere. Det er lige meget om det gælder at hente, sove, spise, børste tænder osv. Så vidt muligt introducerer jeg derfor min søn for det, der kommer til at ske, så går det hele meget lettere, uden at overgøre det.

image2Mærk efter hvad der føles rigtigt for dig og dit barn
Jeg har utrolig meget forståelse for, at man kan have en stresset og travl hverdag i underskud som forælder, men jeg kan virkelig anbefale at lytte til dette råd og din egen mavefornemmelse frem for en svigtende og fabriksagtig løsning, når du skal aflevere dit barn i institution.

   

6 kommentarer

  • MOM AND THE CITY

    Kære Nina. Hvor er det godt at I også har fundet den løsning, der fungere bedst for jer. Og netop – tryghed frem for alt! <3

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • MOM AND THE CITY

    Kære Christine. Mange tak for at føje dine erfaringer til emnet med andre vinkler, som underbygger min pointe; nemlig at børn er forskellige. Mit indlæg tager selvsagt udgangspunkt primært i mit eget barn, trods jeg dog har haft en børneekspert indover til at bekræfte, hvorfor det er en god idé ikke blot at forlade ens barn, mens det græder. I forhold til at der er en af de 13 børn på en stue, der kan føle sig forstyrret over, at der også kommer forældre på en stue, peger måske mere på, at netop det barn skal afleveres senere end de andre eller have nogle særhensyn. Det er mit indtryk at det er mere normalt at børn græder, når forældrene går fremfor at de bliver skræmt over andre forældre. Til sidst var min pointe netop, at man ikke altid skal lytte til pædagoger, selvom de har med børn at gøre til dagligt, for nogen gange kommer deres ‘rådgivning’ mere ud af praktiske årsager frem for, hvad der er bedst for børnene.

    De bedste hilsener,
    Sofiya

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • Christine Grønbech

    Faldt lige over dit blogindlæg, da overskriften gjorde mig interesseret.
    Jeg har de sidste 6 år været på den anden side af vuggestue/børnehaven verden(end den du beskriver) som pædagog, men nu ser jeg også tingene fra den anden side som mor til en på 1 år.
    På nogle punkter provokere indlægget mig her, og på andre er der utrolig oplysende. 🙂
    Jeg vil ikke mene jeg er en pædagog af den gamle skole, men har stadigvæk haft mine episoder hvor jeg er blevet nødt til at sige til forældrene ” det hjælper simpelthen ikke jo længere du trækket den ud”.
    Det er utrolig dejligt at I har fundet noget der virker for jeres barn, og i dette tilfælde har det tydeligvis været det rigtige. Dette burde enhver pædagog også kunne se, da de jo højst sandsynligt også ser hvordan jeres barn reagerer:)
    Dog er alle børn ikke ens, nogle børn reagere når deres forældre går, og det er ligemeget om de har været der 5, 10 eller 50 min. For nogle børn har det faktisk modsat effekt jo længere deres forældre bliver, for de ved godt at deres forældre går lige om lidt, og jo længere tid der går, jo mere “paniske” bliver de, fordi de bare venter på det uundgåelige(at deres forældre går). Pædagogerne ved jo også hvordan barnet reagere når forældrene er gået, oftest går det over efter maks 1 minutter, og det kan derfor være at de ser at det faktisk er nemmere for barnet, er sidde på skødet og græde 30 sek, end at gå og vente i 30 min på deres forældre nu skal afsted.
    En anden faktor er også, at på en stue er der rigtig mange børn. På min stue er der fx en lille pige på 10 måneder. Hun er utrolig usikker på den store vuggestueverden, og stuen er hendes “safe place”. Hvis der så sidder 10 forældre inde på stuen, fordi de gerne vil lege med deres børn giver det utrolig meget uro for nogen børn, og derfor bliver pædagogerne simpelthen nødt til at kigge på det store billede nogle gange, og sørge for at alle 13 børn på stuen, har det godt.

    Disse eksempler er jo forskellige for alle børn og alle institutioner, jeg ville blot give et lille indblik fra den anden verden. Jeg ser den som sagt begge veje fra, og er en mor der ikke har let ved at aflevere mit barn i hans vuggestue. Så derfor også dejligt at læse dette indlæg for at se en anden vinkel af det hele.
    Men dette var blot for at vise, at ikke alle pædagoger som sige “det er ikke nødvendigvis bedre at blive længere ” er af gammeldags skole, men at der ligger mange andre ting bag 🙂 god dag.

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • Nina

    Fantastisk! Sådan har vi kørt den fra start og både min mands og mine kollegaer er indforstået med, at vi tager os den tid det tager om morgenen; at vores børn er vigtigst og at det kan resultere i at vi kommer for sent. Pædagogerne har også sagt til os at vi bare skulle gå, men det her virker og børnene er trygge! Tryghed frem for alt 🙌

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • MOM AND THE CITY

    Hej Eva. Tusinde tak for din kommentar. Hvor er det bare fedt at høre, at I kører samme strategi hjemme hos jer. Det er en lille ting, som gør en helt utrolig forskel. Dejligt at I også har det sådan. Hav en fantastisk dag og tak fordi du læste med <3

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • Eva

    Sikke et godt indlæg. Jeg giver dig helt ret! Min søn er vist stort set på logans alder, og her virker det også rigtig meget at forberede ham på, hvad der skal ske, så han ikke føler, hans leg bliver afbrudt, når han fx skal have skiftet ble. Så siger jeg fx ‘nu skal du have en tør numse’. Så løber han grinende væk, men ved hvad der skal ske, og at jeg kommer og fanger ham 🙂 . Det har betydet, at vi nu oftest kan skifte ham uden skrig og skrål. Så jeg vil give dig helt ret i, at forudsigelig for de små gør mange ting meget nemmere for dem og os 🙂

    Siden  ·  Svar på kommentar

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

En aktivitet der både er sjov for børn og voksne.